Cursus Longrevalidatie bij Astma & COPD

Accreditatie KNGF & Keurmerk Fysiotherapie

Een nieuwe benadering bij longaandoeningen: Longrevalidatie volgens de Fysio Physics Methode

Wat zijn de behandelmogelijkheden bij patiënten met longklachten? Waarom is training vaak niet effectief? Waarom zijn ademhalingsoefeningen alleen niet zinvol bij longklachten? Deze opleiding bevat veel ‘eye openers’, zeker voor mensen die al werkzaam zijn in de longrevalidatie. Maak gebruik van meer dan 20 jaar ervaring in de longrevalidatie maar ook nieuwe inzichten en technieken!

Cursusbeschrijving:

Uit onderzoek is gebleken dat COPD patiënten inactiever zijn dan gezonde mensen. De inactiviteit zorgt juist voor een vermindering van de conditie en verlaging van de inspanningstolerantie! Een medisch beweegprogramma die gericht is op het verbeteren van de inspanningstolerantie is daarom onmisbaar bij het behandelen van deze patiënten. Naast het verbeteren/behouden van de fysieke belastbaarheid benadrukt de KNGF-richtlijn “chronische obstructieve longziekten” het belang van kennis op het gebied van pathofysiologie, (para)medische onderzoek, klinimetrie, analyse, training & oefentherapie, educatie & coaching en het opstellen van een behandelplan bij deze patiëntencategorie. De cursus is er op gericht om patiënten met COPD te begeleiden volgens de KNGF-richtlijn COPD, hierbij zal evidence based practice (EBP) handelen ten grondslag liggen van de aangeleerde vaardigheden. Daarnaast zullen dezelfde onderwerpen voor de aandoening astma worden besproken.

Tijdens deze cursus zal de nadruk liggen op het klinisch redeneren en het praktisch toepassen.

Doelstellingen:

Na deze cursus is deelnemer bekwaam in het revalideren en begeleiden van patiënten met COPD & astma en kan deelnemer COPD patiënten zowel op individuele basis als in groepsverband trainen.

Voor wie:

Fysiotherapeuten, derdejaars studenten fysiotherapie en oefentherapeuten. Bent u geen fysiotherapeut of oefentherapeut, maar bent u wel het bezit te zijn van het diploma MedicalFitness of Orthopedische Revalidatie, dan is deelname ook mogelijk.

Aantal deelnemers:

Minimaal 15, maximaal 30

Aantal contacturen:

Aantal contactdagen:

Zelfstudie-uren:

4 uren

Didactische werkwijze:

Afsluiting:

Accreditatie:

Deze opleiding is geaccrediteerd voor de registers: Algemeen fysiotherapeut (CKR) met 19 punten en Keurmerk Fysiotherapie met 17 punten.

Startdatum

Dinsdag 30 oktober & 6 november 2018

€425,-

Telefoonnummer