Enkel- & voetklachten: orthopedische revalidatie

KNGF accreditatie 5 punten

Cursusbeschrijving:
Enkel- & voetklachten zijn veelvoorkomende klachten bij cliënten die zich bij de eerstelijns fysiotherapiepraktijken aanmelden. Bij het behandelen van deze klachten kunnen verschillende disciplines betrokken zijn. Tijdens deze cursus zal daarom zowel het fysiotherapeutische proces als wel het medische beleid worden besproken.

De cursus geeft inzicht in de oorzaken, de pathofysiologie en in het adequaat diagnosticeren en behandelen van verschillende enkel- & voetklachten. Een juiste diagnosestelling is hierbij belangrijk om te bepalen of de klacht onder het domein van de fysiotherapeut valt of dat een patiënt multidisciplinair moet worden behandeld. De aangrijpingspunten voor de fysiotherapeut bij diverse aandoeningen zullen worden besproken. De klachten zullen worden benaderd vanuit de biomechanica, myofasciale relaties en (patho)kinesiologie. Per aandoening zullen de oorzaken, de risicofactoren, het fysiotherapeutisch onderzoek (gewrichtsfunctietesten en loopanalyse), de behandelopties (mobilisaties, myofasciale technieken en oefentherapie) en het medisch beleid worden besproken.

Tijdens deze cursus zal de nadruk liggen op het klinisch redeneren en het praktisch toepassen.

De volgende onderwerpen worden behandeld:
De anatomie & arthrokinematica van de enkel en voet
KNGF-richtlijn Enkelletsel
Klinimetrie & klinisch redeneren bij enkel-voetklachten
Screening, diagnostiek, behandelplan en behandelinterventies bij de meest voorkomende aandoeningen waaronder: enkelletsel, hielspoor, fasciitis plantaris, hallux valgus en diabetische voet
Schoenadvies en orthesen
Casuïstiek

De basismodule begint om 10.00 uur met de basismodule Orthopedische Revalidatie FP Methode. Heeft u eerder deelgenomen aan de basismodule of heeft u deelgenomen aan de opleiding Orthopedische Revalidatie, dan heeft u vrijstelling van deelname aan de basismodule.

Doelstellingen:
Na deze cursus is deelnemer in staat om bij cliënten met enkel- & voetklachten een analyse van het gezondheidsprobleem te maken en therapeutische uitgangspunten te formuleren voor de begeleiding en behandeling van deze cliënten.

Voor wie:
Fysiotherapeuten en podotherapeuten. Ook als je in het bezit bent van het diploma MedicalFitness of Orthopedische kun je deelnemen.

Aantal contacturen:

Aantal contactdagen:

Didactische werkwijze:

Afsluiting:

Accreditatie:
Deze heeft accreditatie voor de registers: Algemeen fysiotherapeut (CKR) en Keurmerk Fysiotherapie met 5 punten.

Startdatum

Zaterdag 8 september 2018

€175,-

Telefoonnummer