Enkel- & Voetklachten: orthopedische revalidatie

€ 175,-

vr 1 februari of di 29 oktober 2019

Accreditatie

5 punten Algemeen fysiotherapeut (CKR), Keurmerk Fysiotherapie en het register KABIZ.

Telefoonnummer

Cursus Enkel- & Voetklachten: orthopedische revalidatie

Accreditatie: 5 punten KNGF, 5 punten Keurmerk Fysiotherapie

Cursusbeschrijving

Enkel- & voetklachten zijn veelvoorkomende klachten bij cliënten die zich bij de eerstelijns fysiotherapiepraktijken aanmelden. Bij het behandelen van deze klachten kunnen verschillende disciplines betrokken zijn. Tijdens deze cursus zal daarom zowel het fysiotherapeutische proces als wel het medische beleid worden besproken.

De cursus geeft inzicht in de oorzaken, de pathofysiologie en in het adequaat diagnosticeren en behandelen van verschillende enkel- & voetklachten. Een juiste diagnosestelling is hierbij belangrijk om te bepalen of de klacht onder het domein van de fysiotherapeut valt of dat een patiënt multidisciplinair moet worden behandeld. De aangrijpingspunten voor de fysiotherapeut bij diverse aandoeningen zullen worden besproken. De klachten zullen worden benaderd vanuit de biomechanica, myofasciale relaties en (patho)kinesiologie. Per aandoening zullen de oorzaken, de risicofactoren, het fysiotherapeutisch onderzoek (gewrichtsfunctietesten en loopanalyse), de behandelopties (mobilisaties, myofasciale technieken en oefentherapie) en het medisch beleid worden besproken.

Tijdens deze cursus zal de nadruk liggen op het klinisch redeneren en het praktisch toepassen.

De volgende onderwerpen worden behandeld:

• De anatomie & arthrokinematica van de enkel en voet
  • KNGF-richtlijn Enkelletsel
  • Klinimetrie & klinisch redeneren bij enkel- en voetklachten
  • Screening, diagnostiek, behandelplan en behandelinterventies bij de meest voorkomende aandoeningen waaronder: enkelletsel, hielspoor, fasciitis plantaris, hallux valgus en diabetische voet
  • Schoenadvies en orthesen
  • Casuïstiek

De basismodule begint om 10.00 uur met de basismodule Orthopedische Revalidatie 4xT Methode®. Heeft u eerder deelgenomen aan de basismodule of heeft u deelgenomen aan de opleiding Orthopedische Revalidatie, dan heeft u vrijstelling van deelname aan de basismodule.

Doelstellingen

Na deze cursus is deelnemer in staat om bij cliënten met enkel- & voetklachten een analyse van het gezondheidsprobleem te maken en therapeutische uitgangspunten te formuleren voor de begeleiding en behandeling van deze cliënten.

Voor wie

Fysiotherapeuten en podotherapeuten. Ook als je in het bezit bent van het diploma MedicalFitness of Orthopedische kun je deelnemen.

Accreditatie

Deze heeft accreditatie voor de registers: Algemeen fysiotherapeut (CKR), Keurmerk Fysiotherapie en het register KABIZ (Registerpodoloog en Podoposturaaltherapeut) met 5 punten.

vrijdag 1 februari 2019
dinsdag 29 oktober 2019

Manager Opleidingen

Hoofddocent