za 5 en 12 juni 2021

10.00-16.30 uur

€350,-

Accreditatie

Deze opleiding is geaccrediteerd voor de registers: Algemeen Fysiotherapeut (KRF NL) / Vrij deel van het KRF NL met 16 punten.

Cursusbeschrijving

Voet- en enkelklachten zijn veelvoorkomende klachten bij cliënten die zich bij de eerste lijn fysiotherapiepraktijk aanmelden. De klachten zijn vaak moeilijk te diagnosticeren en ook het samenstellen van een behandelplan bij deze klachten is moeilijk voor de algemene fysiotherapie. Bij het behandelen van voetklachten kunnen verschillende disciplines betrokken zijn. Tijdens de cursus zal daarom zowel het fysiotherapeutische proces als wel het medische beleid worden besproken.

Het doel van de cursus is inzicht geven van de oorzaken en pathofysiologie, en het adequaat diagnosticeren en behandelen van verschillende voetklachten. Een juiste diagnosestelling is hierbij belangrijk, om te bepalen of de klacht onder het domein van de fysiotherapeut valt of dat een patiënt multidisciplinair moet worden behandeld. De aangrijpingspunten voor de fysiotherapeut bij diverse aandoeningen zal worden besproken. De klachten zullen vanuit de biomechanica, myofasciale relaties en (patho)kinesiologie worden benaderd. Per aandoening zullen de oorzaken, risicofactoren, fysiotherapeutisch onderzoek (gewrichtsfunctietesten en loopanalyse),  behandelopties (mobilisaties, myofasciale technieken en oefentherapie) en het medisch beleid worden besproken.

Doelstelling

Aan het einde van de opleiding is de cursist in staat om patiënten met voetklachten te analyseren (en screenen) en op basis hiervan een fysiotherapeutisch behandelplan te maken om deze patiënten te kunnen begeleiden en behandelen.

Zelfstudie

3 uur per week

Tom Legters

Fysiotherapeut & Docent Orthopedische Revalidatie