Blog: Happiness Als Medicijn? Zo eenvoudig doe je dat. 1 2

Blog: Happiness Als Medicijn? Zo eenvoudig doe je dat.

Voel je je een beetje down? Uit onderzoek blijkt dat je met een paar eenvoudige oefeningen je geluksgevoel kunt verhogen en je weer HAPPY voelen. Hoe HAPPY voel jij je nu op een schaal van 0-10? Zeker in deze tijd zijn veel mensen het HAPPY GEVOEL een beetje kwijt. Speciaal voor al die mensen, jong en oud, een MIND blog over Happiness.

Corona blues? Nou weet ik ‘t wel hoor.

Veel mensen knokken met mentale problemen in deze coronatijd. Zorgen over je gezondheid, de onrustige situatie en onzekerheid over de toekomst kunnen leiden tot depressieve gevoelens, futloosheid en vermoeidheid. [1] Maar je fixeren op problemen, richten op depressieve gevoelens en proberen de symptomen te bestrijden met therapie en bv medicatie blijkt niet de oplossing. [2]

In plaats van je richten op wat je allemaal niet kunt, en wat dat met je doet (negatieve fixatie), is richten op POSITIVE DINGEN, en wat je wel kunt, een betere aanpak om dit te doorbreken. Hierdoor krijg je eerder je HAPPY GEVOEL terug. [3]

Natuurlijk klinkt dit afgezaagd maar het werkt écht. Japanse wetenschappers hebben een groep ouderen met deze 3 eenvoudige oefeningen weer happy gekregen. [4] Dan moet dat bij jou toch ook lukken? Doe je mee?

Blog: Happiness Als Medicijn? Zo eenvoudig doe je dat. 2 2

Happy Medicine 1:
Maak een Happy Mood Board

Waar word jij nou echt blij van? Verzamel daar afbeeldingen van en maak een collage van deze (voor jou) happy afbeeldingen. De wetenschappers lieten de ouderen foto’s maken van leuke momenten en daar een collage van maken. Dat had een meetbaar positief effect op hun gemoedstoestand! [4]

Niet alleen het maken ervan maar ook het kijken ernaar en het praten erover. Kleurrijke foto’s van vakantie, mooie natuur, dieren en glimlachende mensen blijken positief te werken op ons brein. Verzamel deze POSITIEVE BREIN BOOSTERS in een mapje, maak een collage hiervan op je telefoon, of print deze uit en plak de plaatjes of collage op een echt bord (moodboard). Plaats deze op een plek waar je het dagelijks ziet.

Neem elke dag even de tijd om hiernaar te kijken en benoem waarom je hier zo blij van wordt.

Blog: Happiness Als Medicijn? Zo eenvoudig doe je dat. 3 2

Happy Medicine 2:
Bedenk 2 Happy Momenten


Volgens Psychologen van het Positive Psychology Center is richten op POSITIEVE EMOTIES veel effectiever dan richten op depressieve symptomen. Deelnemers aan hun programma beschreven het als ‘levensveranderend’. Eén van de oefeningen die zij gebruikten was: Benoem 3 POSITIEVE MOMENTEN waar je vandaag blij van werd. [5] Dit zet je positieve motor aan. Misschien iemand die je ontmoet hebt of juist dat rustmoment dat je een kopje koffie pakte. Probeer deze momenten stuk voor stuk als een foto voor te stellen en probeer dat positieve gevoel weer te beleven.

Blog: Happiness Als Medicijn? Zo eenvoudig doe je dat. 4 2

Happy Medicine 3:
Dankbaar & Happy


Hoe leuk is het om een compliment te ontvangen. De dingen die je zegt hebben veel invloed op je gedachten en gevoelens. Je kunt jezelf naar beneden praten of juist omhoog. Volgens Amerikaanse onderzoekers heeft dankbaar kunnen zijn een bewezen positief effect op happiness. [6] De volgende 3 zinnen uitspreken bleken positief te werken als Happy Medicijn voor je ziel [2,4,6]:

  • Ik ben dankbaar en blij dat ik leef, hier en nu
  • Ik ben dankbaar en blij voor de mensen om mij heen
  • Ik ben dankbaar en blij met mezelf
  • Natuurlijk is het belangrijk om leuke dingen te doen, leuke mensen om je heen te hebben maar het begint met jezelf ‘positief te programmeren’, anders ben je zelf geen leuk gezelschap toch?

MIND your MIND

Natuurlijk wordt je levenslust ook positief beïnvloed door een DOEL te hebben in je leven en weer ergens PASSIE voor te hebben. [7] Ook geeft onderzoek aan dat regelmatig sporten en positieve omgang met familie en vrienden effectiever is dan (alleen) Happiness oefeningen. [8] Maar deze eenvoudige oefeningen kunnen de eerste stap zijn om weer in beweging te komen. Happiness begint in je mind. Mind staat voor:

  • Mindfulness: bewust leven en genieten van het moment
  • Interval: afwisselend inspannen (sport/werk) en ontspannen
  • New skills: nieuwe dingen leren
  • Devotion: weer ergens voor gaan (officieel: love, loyalty or enthusiasm for a person or activity; religious worship or prayer)

Tenslotte een wijsheid die ik meekreeg van mijn oma:

Richt je gedachten niet op de dingen die negatief zijn maar…
Richt je gedachten op alles wat waar, alles wat eerlijk, alles wat heilig, alles wat vriendelijk, alles wat mooi en goed is. [Filippenzen 4:8]

Blog: Happiness Als Medicijn? Zo eenvoudig doe je dat. 5 2

Voor meer tips en praktische oefeningen:

Zie het boek 4xT® CoronaFit. Bestel nu dit boek in onze webshop.

Blog: Happiness Als Medicijn? Zo eenvoudig doe je dat. CoronaFit Cover HR

Over de auteur

Blog: Happiness Als Medicijn? Zo eenvoudig doe je dat. Karl cover 959x1024

Karl Noten

Karl Noten is docent in de fysiotherapie en leefstijl, revalidatie & leefstijl, wetenschapper, fysio-manueeltherapeut, orthomoleculair voedingstherapeut, Extended Scope Specialist, MSU-echografist, en directeur-eigenaar van Fysio Physics Group International met 50 fysiotherapiepraktijken, een medisch revalidatie- en expertise centrum, een bedrijf in de USA en mede-eigenaar van 2 Zwitserse medische innovatiebedrijven, auteur van 30 boeken, grondlegger van de 4xT® Methode en diverse beweegprogramma’s. Hij staat ook bekend om zijn vernieuwende en verfrissende kijk op gezondheid, fitness en fysiotherapie en vertaling naar de praktijk.

Bronnen

[1] Ministry of Health, Law. Depression Prevention/Support Manual: Prevention Care Manual; Health, Labour and Welfare Statistics Association: Tokyo, Japan, 2012.

[2] Helliwell J., Aknin L.B. Expanding the social science of happiness.Nat Hum Behav. 2018 Apr;2(4):248-252.

[3] Rashid, T. Positive psychotherapy: A strength-based approach. J. Posit. Psychol. 2015, 10, 25–40.

[4] Ishihara M., Saito T., Shimada H., Arai H. 2019. Effect of a Positive Photo Appreciation Program on Depressive Mood in Older Adults: a pilot study. Int. J. Environ. Res. Public Health 2018, 15, 1472.

[5] Seligman, M.E.; Steen, T.A.; Park, N.; Peterson, C. Positive psychology progress: Empirical validation of interventions. Am. Psychol. 2005, 60, 410.

[6] Layous K., et al. The proximal experience of gratitude. PLoS One. 2017; 12(7): e0179123.

[7] Echeverria I., et al. “Healthcare Kamikazes” during the COVID-19 Pandemic: Purpose in Life and Moral Courage as Mediators of Psychopathology. Int J Environ Res Public Health. 2021 Jul; 18(14): 7235.

[8] Buettner D., Nelson T., Veenhoven R. (2020). Ways to greater happiness: a delphi study. J. Happ. Stud. 10.1007/s10902-019-00199-3 

Alleen met een juiste en volledige bronvermelding mag dit artikel gekopieerd en vermenigvuldigd worden.

X