Blog: Slijmbeursonsteking?Onzin diagnose

Wat is een slijmbeurs?

Een slijmbeurs (bursa) kun je omschrijven als een soort bindweefselzakje, gevuld met vocht. Ons lichaam heeft slijmbeursen op plaatsen waar er veel druk en wrijving optreedt, zoals waar peesplaten over botten heen lopen (bijv. bij je heup) en tussen botstukken (bijv. in je schouder). De functie van een slijmbeurs is druk en wrijving verminderen om schade te voorkomen. Normaal gesproken draait de schouderkop tijdens een armbeweging mooi onder het schouderdak door. Maar wanneer je schoudergewricht niet goed scharniert, ‘mechanisch’ niet goed loopt, kan de schouderkop tegen het ‘schouderdak’ aanstoten, waardoor pezen en slijmbeurs hiertussen ingeklemd raken, maar ook de botstukken/gewrichten kunnen beschadigen. Daarom heeft de natuur iets prachtigs bedacht: een slijmbeurs, een natuurlijke stootkussen, vergelijkbaar met de airbags in een auto.

Slijmbeursontsteking, vriend of vijand?

Wanneer pezen en slijmbeursen ingeklemd raken, ontstaat lichte schade. Hierbij komen stofjes vrij die het lichaam waarschuwen dat er daar iets mis is. Het lichaam reageert hierop met toename van de doorbloeding en meer vocht naar de weefsels te sturen en de weefsels gevoeliger te maken. Doordat de bloedvaten plaatselijk wijder worden en er meer vocht uit de bloedvaten treedt, ontstaat pijn, warmte, roodheid en zwelling. Deze reactie noemen we een ‘ontstekingsreactie’.

Het gevolg is: pijn in de schouder bij bewegingen boven de schouder. De pijn kan verergeren totdat er continu pijn is, ook in rust. De meeste mensen klagen over een kloppende pijn ‘s nachts en er niet op kunnen liggen. Dit komt doordat de pezen en slijmbeurs drukgevoelig zijn geworden en soms verdikt zijn.

Natuurlijk is pijn niet leuk, maar de pijn en ontsteking zijn niet de oorzaak maar het gevolg van het schouderprobleem! Daarom helpen pijnstillers en ontstekingsremmers tijdelijk.

Een ontstekingsreactie is een normale reactie van het lichaam om te herstellen! Deze zelfde reactie zien we in de spieren na intensief sporten. Hier noemen we de ontstekingsreactie ‘spierpijn’. Door het letterlijk afklemmen van de slijmbeurs, ontstaat schade van de slijmbeurs. Deze zal proberen te herstellen door middel van een ‘herstellende ontstekingsreactie’. De slijmbeurs zal door deze reactie gaan zwellen zodat de stootkussen functie verbetert. Voor alle duidelijkheid: dit is de ‘normale’ functie van de slijmbeurs. En op het moment dat de slijmbeurs gezwollen is en ‘normaal zijn werk doet’ zegt de arts: aha, u heeft een slijmbeurs ONTSTEKING. Alsof het een afwijking is! Dat is hetzelfde als een airbag als boosdoener benoemen van hoofdpijn omdat hij zichzelf opblaast bij een botsing. De airbag weghalen is dan geen slimme optie. Zoals de opgeblazen airbag een vriend is en geen vijand is ook de gezwollen slijmbeurs een vriend en geen vijand. De slijmbeurs plat spuiten is daarom ook geen slimme optie.

Waarom is en spuit schadelijk voor de gewrichten?

1.  De bescherming is weg en de kans op schade neemt toe!
De airbag verwijderen is geen handige optie omdat de bestuurder meer schade op zal lopen wanneer hij met zijn hoofd tegen het stuur of de voorruit stoot dan tegen de airbag. Zou dan de gezwollen slijmbeurs wegspuiten (of operatief verwijderen) dan wel handig zijn?Slijmbeursontsteking?

Foto 2 Blog Slijmbeursonsteking Fysio Physics

Gebruikelijk bij slijmbeursontsteking is inspuiting met een combinatie van een verdovend middel [Lidocaïne] en een ontstekingsremmer [cortisonen of corticosteroïd]. Het bestrijden van de ontsteking geeft alleen tijdelijk vermindering van de pijn [1]. Maar zoals eerder vermeld, wordt hierdoor het noodsysteem juist uitgeschakeld. Zowel de spieren en pezen als het schoudergewricht kunnen schade oplopen wanneer de schouderkop tegen het schouderdak stoot, bij armbewegingen, zonder de bescherming van de slijmbeurs er tussen! De ontstoken, of liever gezegd, actieve slijmbeurs zal ook eerder pijn afgeven bij druk. Deze pijn is een natuurlijke bescherming en een belangrijk stopsignaal: Niet verder bewegen anders krijg je schade! De pijn verdoven en de ontsteking wegspuiten is daarom geen handige optie.

2. Een spuit ‘vreet’ letterlijk weefsel weg en geeft direct schade!
Wetenschappelijke studies bevestigen dat er bij 82% negatieve bijwerkingen optreden van de injecties. Inspuiting met cortisonen veroorzaken ‘atrofie’ van onderhuids weefsel, vetweefsels en pezen. [1,2]. De weefsels worden letterlijk ‘weggevreten’. Spieren, pezen en bindweefselstructuren worden dunner, waardoor ze kunnen scheuren en in de huid ontstaan putjes en lichte plekken. Patiënten krijgen regelmatig te horen dat een spuit niet te vaak mag maar de reden wordt niet vermeld. Ook krijgt de patiënt vaak niet de kans om zelf te beslissen of hij dit wil of niet. Patiënten die een spuit weigeren, stuiten vaak op irritatie van hun arts.

3. Na een spuit verergeren vaak de klachten!
Wetenschappelijke studies geven aan dat een spuit tijdelijk (!) de pijn verlicht of bestrijdt, maar op middel en lange termijn juist de klachten verergert. [1,3] Logisch want een spuit haalt niet de oorzaak van het probleem weg. Doordat je geen pijn voelt, maak je bewegingen die het lichaam juist wilde afremmen. Natuurlijk gaat het soms ook beter na een spuit. Maar in de praktijk zien we daar vooral veel ellende van. Zeker bij de mensen die meerdere inspuitingen hebben gehad, soms wel 15x in een schouder! Ook zien we regelmatig patiënten die een ‘frozen shoulder’, compleet stijve schouder, hebben opgelopen na inspuiting vanwege een ‘simpele’ slijmbeursontsteking.

Oefeningen werken averechts!

Nog te vaak krijgen mensen met dit soort klachten oefeningen voorgeschreven. Dit is hetzelfde als wanneer je met je hand klem zit tussen de deur en iemand vraagt je om een vuist te maken of om je vingers te bewegen. Dit zal juist meer pijn veroorzaken. Bij een slijmbeursontsteking hebben mensen minder kracht, maar dat komt omdat het lichaam de spieren letterlijk afremt omdat aanspanning meer schade geeft. Daarom zijn oefeningen bij deze klachten, ook stabilisatie oefeningen of zogenaamde rotatorcuff oefeningen, niet aan te bevelen.

Foto 3 Blog Slijmbeursonsteking Fysio Physics

Geen spuit en geen oefeningen, maar wat dan wel?

De oplossing is echt eenvoudig. Wanneer je klem zit met je hand tussen de deur en je pijn in je hand hebt, wat is er dan handiger: de pijn bestrijden, knijpoefeningen doen of … gewoon de deur open doen? Met de nieuwe therapeutische behandelmethode, de 4xT Methode, doen we sneltesten waarmee we binnen enkele minuten achterhalen hoe ‘de deur’ open gaat. De basis gedachte van deze methode is met ‘myofasciale technieken’, manuele technieken en EasyTape, de gewrichten, net als bij autobanden, ‘uitlijnen’ waardoor deze beter scharnieren en er geen afklemming plaatsvindt. Het gaat te ver om alles in deze blog uit te leggen, maar het kan zijn dat de schouderbeweging ‘ingestuurd’ moet worden door technieken aan de bindweefselstructuren in de onderrug omdat deze in verbinding staan met de schouder! Ook hebben we nieuwe technieken om de slijmbeurs die, zeker bij langdurige klachten, vaak verkleeft is en vast zit, los te maken (releasen). De meeste mensen ervaren direct klachtenvermindering en zijn binnen enkele behandelingen pijnvrij. Natuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij meerder klachten door elkaar heen lopen, maar in de regel is dit vaak eenvoudig op te lossen.

Maak vandaag nog een afspraak en ervaar wat de 4xT methode voor u kan doen. Kijk op www.fysiophysics.nl voor een praktijk bij u in de buurt.

Tips voor thuis:
• vermijd pijnlijke bewegingen.
• Bewegen is goed, maar binnen de ‘pijnvrije zone’.
• Neem alleen een pijnstiller als het niet anders gaat.
• Ga altijd zonder pijnstiller op naar de fysio, want pijn is een leidraad voor de behandeling.
• ‘s Avonds na 20.00 uur nemen de klachten vaak toe.
• Zorg dat je goed slaapt. Neem indien nodig een pijnstiller.
• Start zo snel mogelijk met therapie.

Auteurs

Karl Noten is fysio-manueeltherapeut & docent in de revalidatie en medische fitness. Hij is eigenaar van Fysio Physics Group, een van de grotere werkgevers in de fysiotherapie met meer dan 50 fysiotherapiepraktijken, een opleidingsinstituut, een Sport Medisch Expertise Centrum en Fysio Science voor wetenschappelijk onderzoek (op het gebied van innovatie in fysiotherapie, bewegen en gezondheid). Het medisch wetenschappelijk expertise team van Fysio Physics bestaat uit wetenschappers en medisch specialisten.

Vergelijkbare artikelen

Karl-Noten-eet-oliebol1-scaled
Oliebollen Ongezond? Onzin! Joepie ze zijn er weer. Die overheerlijke oliebollen. Als gezondheidspromotor en levensgeniete...
thumbnail_image001